Ocenená pedagogička, riaditeľka Štvorky Drahomíra Hanzlíková: Učiteľ na Jednotku by mal byť pre svojich žiakov ako maják, ktorý ich vedie a inšpiruje

09.05.2025 10:39:40
Ocenená pedagogička, riaditeľka Štvorky Drahomíra Hanzlíková:  Učiteľ na Jednotku by mal byť pre svojich žiakov ako maják, ktorý ich vedie a inšpiruje

„Výborný učiteľ by mal byť človek s dobrým srdcom. Mal by byť spravodlivý, empatický a mal by vytvárať v triede bezpečnú a podporujúcu atmosféru, kde sa každý žiak cíti prijatý. Toto mám na pamäti vždy, keď vstupujem do triedy,“ hovorí ocenená riaditeľka žiarskej „Štvorky“ ZŠ Jilemnického, Drahomíra Hanzlíková. 

Drahomíra Hanzlíková pôsobí v žiarskej „Štvorke“ od roku 1998, kde začínala ako učiteľka, aj v triedach pre nadané deti, neskôr ako zástupkyňa. Vo funkcii riaditeľky školy pôsobí 7,5 roka. Svoje pedagogické začiatky mala v rodnej Prievidzi.

„Ako absolventka UMB v Banskej Bystrici som prišla medzi žiakov a kolegov s veľkými ideálmi a plánmi, ako viesť hodiny inšpirujúco. Mala som to šťastie, že vedenie v školách, na ktorých som pôsobila, ma v týchto plánoch podporovalo a umožňovalo mi zúčastňovať sa rôznych vzdelávaní. Získané poznatky som prirodzene zaraďovala do procesu učenia sa žiakov. Samozrejme, nebolo to všetko hneď jednoduché. Aj ja som sa musela učiť ako učiť (úsmev).  Škola a absolvované vzdelávania vám dajú návod, ako na to, ale až prax nám ukáže, čo vieme zo získaných informácií reálne využiť,“ hovorí dnes riaditeľka žiarskej „Štvorky“, ktorá v marci tohto roka v rámci každoročného oceňovania pedagogických a nepedagogických zamestnancov získala od primátora mesta Mimoriadne ocenenie za dlhoročnú obetavú tvorivú pedagogickú činnosť, riadiacu prácu a profesionálny prístup k rozvoju základného školstva.

Ako sa (nielen) stať takzvaným „Učiteľom na Jednotku,“ ale ním aj byť neustále, aj bez ocenenia, nám prezradila v exkluzívnom rozhovore pre Mestské noviny.

Pani riaditeľka, prednedávnom ste získali mimoriadne ocenenie od primátora mesta – Učiteľ na jednotku. Aký by podľa vás mal byť učiteľ na Jednotku? 

Učiteľ na Jednotku by mal byť pre svojich žiakov ako maják, ktorý ich vedie a inšpiruje. Je to človek, ktorý dokáže prebudiť zvedavosť v každom jednom žiakovi a učivo, ktoré mu odovzdáva prirodzene prepája so skutočným životom, aby mu dávalo zmysel a bolo fascinujúce. Výborný učiteľ by mal byť aj trpezlivý a chápavý. Každý žiak je predsa iný, má svoje vlastné tempo učenia a svoje silné i slabé stránky, ktoré učiteľ rešpektuje a prispôsobuje svoj prístup ich individuálnym potrebám. Vie povzbudiť, keď sa nedarí, a osláviť každý pokrok, nech je akokoľvek malý.

Výborný učiteľ by mal byť neustále ochotný sa učiť a rásť. Doba sa rýchlo mení a s ňou aj generácie, ktoré prichádzajú do škôl. Preto je pre nás nevyhnutné využívať inovatívne prístupy vo vzdelávaní, personalizovať výučbu, a tým inovovať proces učenia. Aj v našej škole som preto aktualizačné vzdelávanie nastavila v súlade s novými trendmi, ktoré vieme prakticky využiť.

Dobrý učiteľ by mal byť  otvorený spätnej väzbe, čo je kľúčové pre rast a zlepšenie nielen pedagógov, ale aj žiakov. Nie je to vždy jednoduché, ale svedčí to o našej profesionalite a ochote učiť sa. Spätná väzba je preto aj  pre mňa osobne veľmi obohacujúca. Uvedomujem si, že každý krok smerom k zlepšeniu, ktorý som získala  na základe spätnej väzby, je cenný.

A v neposlednom rade, výborný učiteľ by mal byť človek s dobrým srdcom. Mal by byť spravodlivý, empatický a mal by vytvárať v triede bezpečnú a podporujúcu atmosféru, kde sa každý žiak cíti prijatý. Toto mám na pamäti vždy, keď vstupujem do triedy.

Na podujatí „Učiteľ na Jednotku“ sme boli svedkami, že takýchto učiteľov máme aj v našich žiarskych školách. Ocenenie si prebralo len niekoľko z nich, ale každá škola ich má viacero. Aj Štvorka (úsmev).

Čo myslíte, prečo ste podľa vás získali toto ocenenie práve vy? 

Myslím si, že pán primátor vôbec nemal jednoduchý výber pri výbere pedagógov na ocenenie Učiteľ na Jednotku. Už v predchádzajúcej otázke som spomenula, že máme v našich školách množstvo šikovných a zanietených učiteľov, pre ktorých je byť v škole poslaním. Rovnako to cítim aj ja. Získané ocenenie reflektuje rozsiahlu investíciu času a energie, ktorú venujeme nielen v procese vyučovania žiakom, komunikácii s rodičmi, pedagógmi a je  súčasne aj silným motivačným faktorom za odhodlanie posúvať sa i naďalej vpred.

Ocenenie, ktoré som získala je aj výsledkom práce celého tímu ŠTVORKY. Len spoločným úsilím sa nám darí posúvať a napĺňať víziu, ktorú sme si stanovili. Nesmierne nás teší zvyšujúci sa záujem o našu školu, o čom svedčia aj počty žiakov. No nie je to len o počte žiakov. Je to aj o prostredí a podmienkach, ktoré vieme ponúknuť. Meníme interiér aj exteriér, a súčasne sa  posúvame aj v inováciách v edukácii. Mimoriadne ocenenie si nesmierne vážim a je pre mňa ďalšou motiváciou pokračovať v aktivitách, ktoré majú zmysel a posúvajú našu ŠTVORKU vpred.

Prečo práve školstvo? Túžili ste sa stať učiteľkou odjakživa alebo ako ste sa k tomu dostali? 

Od útleho detstva som sa chcela stať učiteľkou. Bola som živé dieťa, ktoré nemalo rado nudu. A rovnako tak aj každý deň v škole je iný a prináša nové výzvy a príležitosti. Práca s deťmi je dynamická a nikdy nezovšednie. Pocit, že ste niekomu pomohli, že ste niečo zmenili k lepšiemu, či  vidieť, ako žiaci nielen rastú, ale sa aj rozvíjajú je úžasný.

Spomínate si ešte na vaše začiatky? Ako ste sa vyprofilovali až na riaditeľku školy? Je to zložitý proces?

Profilácia učiteľky na riaditeľku školy je komplexný proces. Ja som nikdy  neuvažovala o tom, či v budúcnosti budem zastávať pozíciu zástupcu riaditeľa školy, či riaditeľky školy. Prišlo to akosi prirodzene. Veľmi ma napĺňala práca so žiakmi v triede, realizácia aktivít so žiakmi a rodičmi, spolupráca s kolegami. Videla som v tom okrem množstva práce aj obrovský prínos pre rozvoj. Môj osobný, ale aj školy. Svoje komunikačné a prezentačné zručnosti som postupne rozvíjala, učila som sa efektívne pracovať v tíme, orientovať sa v školskej legislatíve.

Byť vo vedení školy si vyžaduje množstvo trpezlivosti, empatie, odhodlania, neustáleho sebavzdelávania, ale aj zodpovednosti. Snažím sa byť  otvorená novým myšlienkam a prístupom a podporovať svojich kolegov v inováciách, tak, ako kedysi podporovali mňa.

Na štvorke vraj funguje trieda pre nadané deti, aká to je? Kto sa tam môže dostať? Učia sa tam deti iným štýlom ako deti v bežných triedach? 

Trieda pre mimoriadne nadané deti už na ŠTVORKE v podobe samostatnej triedy nefunguje. Nie je to pre nezáujem školy, ale podmienkou pre otvorenie triedy bol určitý počet žiakov, ktorý sa nám nepodarilo naplniť. Mala som to šťastie, že aj som bola súčasťou takejto formy edukácie. Práca v týchto triedach bola obrovským prínosom nielen pre žiakov, ale aj nás pedagógov.

Žiaci, zaradení do triedy pre mimoriadne nadané deti, museli absolvovať testy v CPP, následne na to aj testy za účasti garantky programu APROGEN PhDr. J. Laznibatovej, CSc., nakoľko sme boli súčasťou overovania tohto programu vzdelávania.  Okrem žiakov, psychologické  testy museli absolvovať aj učitelia, ktorí sme v týchto triedach učili. Žiaci nepísali spojeným písmom, mali rozšírené učebné osnovy a aj špecifický predmet, ktorý ich nesmierne obohacoval v ich obzoroch. V súčasnej dobe sú žiaci so všeobecným intelektovým nadaním zaradení v bežných triedach a pedagógovia sa ich snažia rozvíjať prostredníctvom individuálneho vzdelávacieho programu.

Ocenená pedagogička, riaditeľka Štvorky Drahomíra Hanzlíková:  Učiteľ na Jednotku by mal byť pre svojich žiakov ako maják, ktorý ich vedie a inšpiruje

Máte nejaké vlastné pedagogické metódy, ktorými sa popri vyučovaní riadite?  

Existuje množstvo inovatívnych pedagogických metód a foriem, ktoré môžu oživiť učenie a zvýšiť zapojenie žiakov. Niektoré si vyhľadávam sama, niektoré som získala vďaka absolvovaným vzdelávaniam, alebo vďaka zdieľaniu skúseností učiteľov ŠTVORKY. Nakoľko učím ETV, využívam na hodinách hlavne aktivizujúce metódy, kooperatívne vyučovanie, diskusiu, brainstorming, hranie rolí a kontextuálne učenie – prepájanie učiva s praxou, riešenie autentických úloh. Každý pedagóg hľadá to, čo mu funguje a obohacuje jeho žiakov. Inak to nie je ani v mojom prípade.

Pri oceňovaní zaznelo aj to, že vraj podávate najviac projektov za školu. Aké sú / boli vaše úspešné projekty a aké ešte len chystáte? Čo sa vám už podarilo dosiahnuť na štvorke, na čo ste právom pyšná? 

Projekty, ktoré som počas svojej praxe podávala, sa týkali nielen získavania zdrojov, ale aj dosahovania cieľov, rozvoja a inovácií školy. Niektoré boli zamerané na výmenu skúseností – v rámci projektu Erasmus+ sme s kolegami navštívili partnerskú školu vo Svitavách, kde sme sa zamerali na výmenu skúseností, aplikáciu nových a zaujímavých aktivít, ktoré rozvíjajú spoluprácu školy a rodiny. Iné zas vyplynuli z potreby inovácie exteriéru školy – tak vznikla aj okrasná záhradka pred školou, či Artušov kruh.

V rámci výziev MŠVVaM som úspešne podaným projektom mohla spolu s kolegyňami vynoviť interiér školy, doplniť relaxačné zóny pre žiakov, kde trávia čas počas prestávok, či hry, ktoré sú v oddychovej zóne. Projektom, spájajúcim školu a rodinu sa mi podarilo skrášliť priestory v telocvični zaujímavými polepmi. No nielen telocvičňu, ale aj dvere odborných učební. Vďaka úspešne podaným projektom získala nový šat aj školská knižnica pre I. aj II. stupeň. Vzájomnou spoluprácou s tímom školy sme vynovili aj počítačové učebne.

Opäť musím zdôrazniť, že len vzájomná spolupráca, otvorená komunikácia, aktívne počúvanie a vnímanie vzájomných potrieb nás posúva vpred. Preto aj ďalšie projekty vyplynú z cieľov, ktoré sme si ako škola stanovili.

Aké sú vaše vízie, ciele, plány do budúcna, čo sa vedenia školy týka? Aké novinky, zlepšenia, by ste ešte chceli vo vedení školy dosiahnuť?

Vízie, ciele a plány do budúcna ŠTVORKY sú kľúčové pre jej dynamický rozvoj a zabezpečenie kvalitného vzdelávania jej  žiakov. Uvedomuje si to nielen vedenie školy, ale aj celý kolektív zamestnancov školy. Zapojili sme sa do postupného zavádzania nového kurikula – snažíme sa vytvárať prostredie, kde sa naši žiaci s radosťou učia, rozvíjajú svoje talenty, kritické myslenie, kreativitu a sociálne zručnosti, a kde sa cítia bezpečne a prijato.

Aj do ďalšieho obdobia sa bude ŠTVORKA snažiť byť modernou a inovatívnou školou, kde rozvíjame žiakov, budujeme partnerstvá s rodičmi a priateľmi školy, a súčasne podporujeme profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov, ich vzájomnú spoluprácu a výmenu skúseností.

Je dôležité zamerať sa na podporu rozvoja emocionálnych a sociálnych zručností, zapájať do výchovy a vzdelávania všetkých žiakov bez rozdielu, posilňovať participáciu rodičov na dianí v škole a získavať nové skúsenosti a inšpirácie účasťou na workshopoch, konferenciách, či realizáciou nových  projektov. Všetky ciele a plány budeme v škole spoločne analyzovať, aktualizovať. Transparentná komunikácia je kľúčová pre ich úspešnú realizáciu.

Ako časom hodnotíte deti, ktoré navštevujú školu? Menia sa deti rokmi? Ak áno, ako? Sú lepšie alebo naopak? 

Je úplne prirodzené, že sa žiaci menia s meniacou sa dobou, a to v mnohých ohľadoch. Tieto zmeny sú ovplyvnené širokou škálou faktorov, od technologického pokroku  až po zmeny v spoločenských normách a kultúre.

Dnešní žiaci vyrastajú obklopení technológiami,  majú iné očakávania od informácií a forme komunikácie. Mení sa aj spôsob vyjadrovania a používanie jazyka. Očakávajú, že vzdelávanie bude relevantné pre ich život, praktické a prispôsobené ich individuálnym potrebám a záujmom. Hľadajú interaktívnejšie a angažujúcejšie formy výučby.

Tieto zmeny prinášajú nové príležitosti aj výzvy pre žiakov aj pre vzdelávací systém. Pre učiteľov to znamená potrebu neustále sa prispôsobovať, inovovať svoje metódy a chápať svet svojich žiakov, aby im mohli efektívne pomáhať na ich ceste za vzdelaním a osobným rozvojom.

Čo by ste odkázali budúcim učiteľom, ktorí zvažujú toto povolanie, no nevedia sa rozhodnúť?

Hoci učiteľské povolanie čelí mnohým výzvam, ako je náročnosť práce, administratívna záťaž či nie vždy ideálne finančné ohodnotenie a spoločenské uznanie, pre mnohých z nás je vnútorná odmena a možnosť pozitívne ovplyvňovať životy mladých ľudí hlavným dôvodom pre túto voľbu.

Vidieť pokroky svojich žiakov, ich úspešné zaradenie sa do spoločnosti, ich návraty za nami a spoločné rozhovory o ich ďalšom živote prináša nám, učiteľom, hlbokú osobnú spokojnosť.

Častokrát sa stávame vzorom a motiváciou pre svojich žiakov, učíme ich prekonávať prekážky a dosahovať stanovené ciele. V neposlednom rade, prečo sa rozhodnúť pre povolanie učiteľa je dynamika, ktorú toto povolanie prináša. Každý deň v práci je iný, prináša nové výzvy a skúsenosti.

(šov)
Foto: Peter Vörös

 

Ďalšie články - Naše mesto

Odkrývame históriu mesta: Okná do duše kaštieľa
20.06.2025 08:19:25

Odkrývame históriu mesta: Okná do duše kaštieľa

V polovici marca tohto roka začal v biskupskom kaštieli proces výmeny všetkých okien, nielen tých smerujúcich do parku a do mesta, ale aj tých ukazujúcich vnútorné nádvorie a tiež v biskupovej súkromnej kaplnke. Ich výmena je jedným z dvoch hlavných...

Z júnového zasadnutia mestského zastupiteľstva
19.06.2025 14:17:35

Z júnového zasadnutia mestského zastupiteľstva

Vo štvrtok 19. júna 2025 sa konalo 3. riadne zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Žiari nad Hronom. Zúčastnilo sa ho 16 poslancov. Veľkú časť programu zasadnutia tvorili správy o činnosti mestských spoločností, zaujímavé boli aj niektoré majetkovo...

V bytovke na Ulici Sládkovičovej opäť horelo: Podozrenie o úmysel! Prípad vyšetruje polícia
18.06.2025 12:32:52

V bytovke na Ulici Sládkovičovej opäť horelo: Podozrenie o úmysel! Prípad vyšetruje polícia

Situáciu ako z opakovaného zlého sna zažili obyvatelia 10-poschodového bytového domu na Sládkovičovej ulici v Žiari nad Hronom v byte na 7. poschodí v kočikárni/sklade, kde približne o druhej ráno vypukol opäť požiar. Nie je to tak dávno, čo na tomto...

Žiar bude mať stanicu záchrannej zdravotnej služby: Obyvatelia susednej bytovky spísali sťažnosť, mesto reaguje 
18.06.2025 08:20:09

Žiar bude mať stanicu záchrannej zdravotnej služby: Obyvatelia susednej bytovky spísali sťažnosť, mesto reaguje 

V Žiari by mala byť do konca roka vybudovaná nová dvojposádková stanica záchrannej zdravotnej služby (ZZS). Zázemie pre záchranárov v celkovej hodnote takmer 650-tisíc eur vyrastá v blízkosti „Štvorky“ ZŠ Jilemnického na mestskom pozemku za pizzeriou...

logo_mestske_noviny.png
logo_atv.png
logo_mskc.png
logo_kinohron.png
logo_technicke_sro.png
logo_technicke_as.png
logo_msk.png
logo_fkpohronie.png