Po novom kontrolu zimnej údržby umožňuje aj GPS systém

29.01.2019 11:04:00
Po novom kontrolu zimnej údržby umožňuje aj GPS systém

Pani Zima nám poriadnu snehovú nádielku opäť nadelila na začiatku roka v januári. Zmierňovanie zimy v uliciach mesta tak dalo zabrať najmä pracovníkom mestských Technických služieb, ktorí sa starajú nielen o cesty a chodníky, ale podľa nového zákona aj o chodníky, ktoré si doteraz udržiavali majitelia nehnuteľností.

Ako však priznáva riaditeľ mestskej spoločnosti Igor Rozenberg, dokonalá zimná údržba neexistuje. „Zaužívalo sa vyjadrenie, že len zmierňujeme následky zimy. V podstate je to pravda, ale snažíme sa to povýšiť na modernú službu na telefón. Samozrejme, že všetko sa stihnúť nedá a nestihli sme to ani my. Ak takýto prípad nastal, obyvatelia obratom vyriešia svoj problém cez Linku zimnej údržby. Tento rok je týchto podnetov veľmi málo,“ približuje Igor Rozenberg.

Podľa nového zákona už samospráva musí udržiavať aj chodníky, ktoré si predtým udržiavali majitelia alebo správcovia priľahlých nehnuteľností. Názory na to, či to samosprávy budú stíhať, sa však podľa primátorov a starostov rôznia. „Vypočul som si stanovisko niektorých kolegov, ale aj starostov a primátorov. V zásade sa zhodujú v názore, že je potrebné robiť viac a bude to drahšie. To sú v takýchto prípadoch ale štandardné reakcie, ktoré verím, že o pár rokov budeme považovať za úsmevné,“ konštatuje Rozenberg, a zároveň priznáva, že všetky hranice starostlivosti ešte nepoznajú. „Ide skôr o to, že sme ľudia, ktorí si vzájomne pomáhajú. Veľa obyvateľov a podnikateľov si robí zimnú údržbu ako v minulosti. Patrí im za to veľké poďakovanie. Ide o spoločnú starostlivosť o naše mesto, ktorú zákon nezakazuje,“ podotýka. V tých prípadoch, kedy technické služby niečo prehliadli, zase občania upozornia cez Linku zimnej údržby. „Jeden podnet evidujeme aj cez primátora, kedy sme neurobili „slepý“ chodník za prístreškom pri kníhkupectve. V tomto prípade ale išlo skôr o poukázanie na to, že primátor bol predkladateľom tohto zákona v parlamente, a že nemá dokonalú spoločnosť, ktorá robí zimnú údržbu. Máme veľa rezerv, ale snažíme sa robiť všetko ako najlepšie vieme. Posilnili sme techniku a aj personál. Obyvatelia IBV vidia motorový pluh s obsluhou a úzkou radlicou, čo je asi najväčšia novinka tento rok. Priznám sa, že aj keby sme nemali nový zákon, túto mestskú časť by sme robili po novom aj tak. No a najdrahšou novinkou je nový traktor s pluhom a posypom,“ konkretizuje ďalej Igor Rozenberg.

Pravidelne občanov mesta upozorňujeme na Linku zimnej údržby, ktorá slúži na oznamovanie v prípade, že viete o neodhrnutej vozovke, alebo chcete upozorniť na miesta, kde je potrebné urobiť posyp, aby sa nešmýkalo. A kvôli čomu najčastejšie Žiarčania volajú? „Je to rôzne. Väčšina podnetov žiada doriešenie lokálnych problémov, kedy sme sa z nejakého dôvodu nedostali radlicou na miesto, kde chodievame. Napríklad nám tomu bránilo v noci vozidlo. Tento rok padá sneh ale natoľko primerane, že ide naozaj o ojedinelé prípady,“ hodnotí Rozenberg. Problém však niektorí obyvatelia mesta vidia aj v tom, že sa s údržbou začína v skorých ranných hodinách. Aj na to má riaditeľ technických služieb odpoveď: „Každému asi nevyhovieme. Možno by si to žiadalo viac tolerantnosti. Sneh si nevyberá čas, kedy sa to hodí nám. Napadne a my vyrážame. Každý odklad môže spôsobiť väčší problém neskôr, ktorému takto predchádzame. Snažíme sa o miernu reguláciu, ale každý dispečer má vlastnú mieru zodpovednosti za stav chodníkov, komunikácií a nebezpečných miest. Podľa môjho názoru to robia veľmi dobre. Ak nie, telefonoval by som im ja.“ Zaujímalo nás preto, v akom čase sa teda začína s údržbou v prípade, že napríklad nepretržite sneží: „Nie je to možné určiť presnou hodinou. Ide o mix viacerých faktorov. Predpoveď počasia, množstvo napadnutého snehu, predchádzajúci výjazd, jeho rozsah, skúsenosti dispečera alebo dostupnosť ľudskej práce a techniky v danom momente. Ak napríklad sneží nepretržite, pracujeme nepretržite. Ide o náročnú prácu, ktorá si zaslúži uznanie pre ľudí, ktorí ju vykonávajú.

Po novom kontrolu zimnej údržby v meste umožňuje aj GPS systém, ktorá technickým službám pomáha kontrolovať trasu vodičov, čas zásahu či spotrebu pohonných hmôt. „Ide o riadiaci nástroj, ktorý pomáha manažmentu robiť zimnú a letnú údržbu účinnejšie a efektívnejšie. Aj keď sme to namontovali takmer na všetky mechanizmy, ešte stále to etablujeme do riadiaceho procesu. Momentálne riešime prepojenie na tankovanie pohonných hmôt na čerpacích staniciach,“ uzatvára Igor Rozenberg.

 

Ďalšie články - Naše mesto

Objemný odpad nepatrí do stojísk zberných nádob
16.04.2024 11:50:03

Objemný odpad nepatrí do stojísk zberných nádob

V dňoch od 22. do 26. apríla sa v našom meste uskutočnia Dni jarnej čistoty. Počas týždňa majú občania možnosť zadarmo zbaviť sa nadrozmerného odpadu zo svojich domácností. Objemného odpadu by sa však mali zbaviť aj zo stojísk zberných nádob...

Naplánované sú tri kosby mesta. S prvým kosením sa začalo na začiatku apríla
15.04.2024 09:10:53

Naplánované sú tri kosby mesta. S prvým kosením sa začalo na začiatku apríla

S prvým tohtoročným kosením mesta sa začalo už v pondelok 8. apríla. Na kosení sa podieľa približne trinásť pracovníkov mestských Technických služieb, ďalší zamestnanci sú zapojení do prác, ktoré súvisia s odburiňovaním. V tomto roku sú plánované tri...

Dni jarnej čistoty 2024 začínajú 22. apríla
15.04.2024 08:06:07

Dni jarnej čistoty 2024 začínajú 22. apríla

Mesto Žiar nad Hronom v spolupráci s Technickými službami – Žiar nad Hronom, a. s. organizuje od pondelka 22. apríla do piatka 26. apríla Dni jarnej čistoty 2024, v rámci ktorých majú obyvatelia mesta možnosť zbaviť sa hlavne objemného odpadu...

Odkrývame históriu mesta: Peter Mosný - prvý moderný kastelán nášho kaštieľa
11.04.2024 08:49:10

Odkrývame históriu mesta: Peter Mosný - prvý moderný kastelán nášho kaštieľa

S Petrom Mosným som sa prvýkrát zoznámil na konci júna 2022. V tom čase bol kastelánom v našom kaštieli už štyri roky a mestský úrad sa zaoberal otázkou vychovania jeho nástupcu. Ako historik, krátko po ukončení štúdia mimo Slovenska, som túto pozíciu...

logo_mestske_noviny.png
logo_atv.png
logo_mskc.png
logo_kinohron.png
logo_technicke_sro.png
logo_technicke_as.png
logo_msk.png
logo_fkpohronie.png