Warcraft: Prvý stret /titulky/

Dva svety. Jeden osud.

Warcraft je fenoménom herného sveta. Dôkazom jeho nesmiernej popularity môže byť viac než sto miliónov hráčov, ktorí si niektorú z verzií tejto hry zahrali. Prevedeniu Warcraftu na filmové plátno bránili jedine technologické limity kinematografie. Tieto obmedzenia padli a veľkolepé fantasy dobrodružstvo o bolestivom stretnutí dvoch rôznych svetov konečne prichádza na filmové plátno.

Kráľovstvo Azeroth a ríša Draneor sú úplne rozdielne. Azeroth je rozkvitajúca ríša ľudí, v ktorej múdro panuje kráľ Llane (Dominic Cooper). Jeho vojsko vedené rytierom Lotharom (Travis Fimmel) a spoločenstvo mocných kúzelníkov v čele s mágom Medivhem (Ben Foster) dôsledne chráni mierumilovnú civilizáciu. V Draenoru predstavuje život permanentný boj medzi znepriatelenými rasami Orkov, ktorých spojí až neporaziteľný nepriateľ, nákaza, ktorá v ich zemi postupne ničí všetko živé. Ich vodca Gul´dan vytvorí s pomocou temnej mágie portál, ktorým môžu Orkovia preniknúť do iného sveta a ten si osídliť. Zhodou okolností sa ich cieľom stane práve Azeroth, ktorého obyvatelia sú ochotní brániť svoju zem do posledného muža, keďže im ani nič iné nezostáva. Zdá sa, že ničivý stret civilizácií nie je možné zastaviť. Tí, ktorí hľadajú náhradné riešenia, predsa existujú.

Podľa producenta Alexa Gartnera sa tvorcovia snažili o to, aby filmový Warcraft otvoril svoju náruč nielen fanúšikom hry, ale i tým, ktorí v Azerothu doteraz nikdy neboli. Naviac sa snažili o to, aby alfou a omegou filmu neboli dokonalé triky, ale prepracované charaktery. „Máme hrdinov, s ktorými sa každý rád vydá na dobrodružnú výpravu. Som rád, že film je plný dokonalých trikových efektov, ale keby v ňom neboli postavy, v ktorých spoločnosti by ste chceli zostať aj po skončení titulkov, potom by to nebol správny film,“ vysvetľuje Gartner.

 

Originálny názov: Warcraft: The Beginning
Žáner: dobrodružný, fantasy
Rok: 2016
Krajina pôvodu: USA
Réžia: Duncan Jones (Zdrojový kód, Moon, krátkometrážny Whistle)
Hrajú: Travis Fimmel, Paula Patton, Ben Foster, Dominic Cooper, Toby Kebbell, Ben Schnetzer, Rob Kazinsky, Daniel Wu a i.
Hudba: Ramin Djawadi (Robinson Crusoe, Dracula: Neznáma legenda, Dom kúziel, Pacific Rim, Nepriateľ pod ochranou, Red Dawn, Súboj Titanov, Nenarodení, Deception, Iron Man, Lovecká sezóna 1 – 2, Mr. Brooks, Blade: Trinity, TV seriály Hra o tróny, The Strain: Agresívny vírus, Lovec zločincov, FlashForward, Prison Break: Útek z väzenia a i.)

 

 

(anglicky):

 

Filmy o filme (anglicky):

 

O Filme

Oficiálna stránka filmu: Warcraft: Prvý stret, (anglicky): Warcraft: The Beginning  (Legendary, UK), Warcraft: The Beginning (Universal Pictures), Facebook (US, UK), Instagram, Twitter, Fansites: Warcraft the Movie, Fandom, (nemecky) Warcraft: The Beginning, Facebook.

Zo zákulisia (česky): Presskit (pdf), (anglicky): Behind the scenes, Comic-Con 2015.

 

Zaujímavosti

Film vychádza z kultovej počítačovej hernej série World of Warcraft od spoločnosti Blizzard Entertainmant. Sériu tvorí pôvodná trilógia: Warcraft: Orkovia a ľudia (Warcraft: Orcs & Humans, 1994), nasledoval Warcraft II: Príliv temnoty (Warcraft II: Tides of Darkness, 1995) a rozšírenie hry s názvom Beyond the Dark Portal (1996). Trilógiu uzatvára Warcraft III: Vláda chaosu (Warcraft III: Reign of Chaos, 2002). Rozšírenie hry má názov The Frozen Throne (2003).

V roku 2004 Blizzard zverejnil multiplayerovú online role-playngovú hru World of Warcraft (2004), čím vytvorili jednu z najúspešnejších fantasy hier v histórii (žáner MMORPG). Dodnes bolo vydaných niekoľko rozšírení hry: The Burning Crusade (2007), Wrath of the Lich King (2008), Cataclysm (2010), Mists of Pandaria (2012), Warlords of Dreanor (2014). Posledné rozšírenie má názov Legion (2016).  Film je inšpirovaný práve prvým dielom pôvodnej trilógie (Pre viac informácií k postavám, kulisám pozri Presskit hore). Históriu fenoménu mapujú dokumenty ako World of Warcraft: Looking for Group (2014),  The History of Warcraft (2014), prípadne The Story of Warcraft (Part 1, 2).

Film pre lepšie odlíšenie nosí podtitul Prvý stret (US: Warcraft, DE: Warcraft: The Beginning). Má byť úvodom do novej trilógie, to či vznikne, závisí od úspechu súčasnej novinky. Všetko je v rukách diváka, no všetko nasvedčuje tomu, že to tak bude. Vďaka spoločnému projektu vznikla v máji 2006 spolupráca medzi softvérovou spoločnosťou Blizzard Entertainment (ich prvá filmová adaptácia hry) a filmovou spoločnosťou Legendary Pictures (dcérska spoločnosť Warner Bros.). Na novinke sa podieľa aj štúdio Universal Pictures. Hrané sekvencie vznikli počas 123 natáčacích dní, t. j. natáčanie začalo v januári a skončilo v máji 2014. Veľká časť filmových kulís vznikla v Kanade (Vancouver).

Samotná postprodukcia však trvala dva roky až do plánovaného termínu zverejnenia v marci 2016 (termín sa posunul na jún). Dôvodom extrémne dlhej postprodukcie bola veľmi náročná (nákladná) práca na vizuálnych efektoch nového kasového trháka (odhadovaný rozpočet je 160 mil. amerických dolárov).

1994 Orcs & Humans

 

1995 Tides of Darkness (rozšírenie: 1996)

 

2002 Reign of Chaos (rozšírenie: 2003)

 

2004 World of Warcraft (rozšírenia: 2007, 2010, 2012, 2014)

 

2016 World of Warcraft: Legion (posledné rozšírenie):

 

VIZUÁLNE EFEKTY

Spoločnosť Industrial Light & Magic (ILM) tu využila novátorské "motion capturing" postupy. Technickým vedúcim je Bill Westenhoref, ktorý za vizuálne efekty na filmoch Zlatý kompas (2007) a Pi a jeho život (2012), získal Oscara. Veľká časť charakterov (Gul´dan, Durotan, Orgrim, Blackhand, Grommash Hellscreem, Draka a i.) tak vznikla práve v počítači. Pre čo najlepšie stvárnenie postáv mali herci k dispozícií vlastného pohybového choreografa (Terry Notarry), ktorý si vo filme aj zahral (ako gromash Hellscream). Toby Kebbel (náčelník Durotan), ktorý má skúsenosti s CGI v rámci stvárnenia šimpanza Koba v kinohite Úsvit planéty opíc (Dawn of the Planet of the Apes, 2014, Making of), povedal:

„Duncan nám dal jasne najavo, že nejde len o samotný motion capture. Nie je to len zachytenie pohybu, ale zachytenie hereckého výkonu. Tým, že to tak nazval, pre mňa celý ten proces poľudštil. Pretože keď vám pár centimetrov od tváre visia dve kamery, je príjemné pomyslieť na to, že to robíte nielen pre seba, ale i pre všetkých tých umelcov. Pre tých, ktorí tú postavu vyobrazili a teraz ju vďaka našej práci môžu uvidieť živú.“

Podľa Jasona Smitha (supervízor vizuálnych efektoch ILM) bola spoločnosť z dôvodu nevyhnutnej detailnosti charakterov nútená k tomu, aby sa ďalej vyvíjala. Nové technológie ako „Haircraft“ (nové zobrazenie vlasov), „Muscle Meters“ (nové zobrazenie svalov) alebo „Tusk Deformer“ (nové stvárnenie zubov) sú najlepšie vizuálne efekty, ktoré spoločnosť kedy vyvinula (sčasti vyvinuté s Pixarom). Pre realistické a verné zobrazenie predlohy sa využili knihy, komiksy, artbooks a iné od Blizzard Entertainment.

„Každý mal pri vývoji tohto projektu filozofiu, a síce takú, že postupy motion capture využijeme do maximálnej možnej miery, podobne ako reálne herecké výkony (…). Využívaš ich v tom najkrajnešom význame a opatrnosti, a skutočne to nesieš celým tým dlhým technologickým a umeleckým procesom ako nejakú krehkú vec (…),“ povedal hlavný vedúci animácie Hal T. Hickel.

 

RÉŽIA

Réžie nového titulu sa pôvodne mal ujať skúsený veterán (režisér, scenárista, herec) Sam Raimi (trilógia Spider-Man, Takmer dokonalý zločin, Hra snov, Jednoduchý plán, Armáda temnôt, Darkman, Smrteľné zlo 1 -2, It´s Murder! a i.). Ten projekt v roku 2012 opustil. V tom čase na scenári pracoval Robert Rodet. Spoločnosť Legendary scenár odsúhlasila, no Blizzard Entertainment využil svoje veto. Sam Raimi napokon začal pracovať na novom projekte s názvom Cesta do krajiny OZ (2013).

Príležitosť dostal mladý talentovaný režisér Duncan Jones (syn – z prvého manželsva - nedávno zosnulého speváka, herca Davida Bowieho). Duncan má na konte už dva mimoriadne úspešné celovečerné tituly zo sféry sci-fi (aj krátkometrážny sci-fi thriller Whistle). Celovečerným režijným debutom je vydarená britská sci-fi dráma Moon (2009). Za svoj debut získal cenu BAFTA (za Výnimočný debut britského scenáristu, režiséra, producenta). Nasledoval nie menej úspešný Zdrojový kód (Source code, 2011) v hlavnej úlohe s J. Gyllenholom (Bojovník, Everes, Nightcrawler a i.). Film presvedčil aj filmovú kritiku a pomohol „nováčikovi“ etablovať sa. Warcraft je režisérov prvý výlet do sféry fantasy.

Režisér (veľký fanúšik hry) sa pri vstupe do projektu usiloval o to, aby ľudia aj Orkovia mali vo filme rovnocenné postavenie (aby neboli v popredí príbehu len ľudia). Je to veľmi oprávnená premisa, ktorá má svoj pôvod ešte v začiatkoch hernej série (či knižnej série k hre) Orkovia a ľudia (Warcraft: Orcs & Humans, 1994, Story, Gameplay), v ktorej mali hráči možnosť vybrať si stranu, ktorú povedú k víťazstvu. V tomto prípade oveľa menej z herného onlinehitu World of Warcraft (2004). Zo vzniku filmu bol nadšený, a to ešte skôr, než sa dozvedel, že sám povedie réžiu.

„Pokiaľ ste tú hru hrali, tak viete, že to najlepšie na nej je, že i vy môžete byť hrdinom. A je jedno, na ktorej strane stojíte. Takže som chcel, aby aj toto film zobrazoval. Mal by to byť film o vojne. Film, ktorý odhalí, že na obidvoch stranách sú hrdinovia a že by sme k ním mali pristupovať s rovnakou mierou úcty.“

Natáčanie v hostinci U vznešeného Leva (anglicky):

 

Na PAX East v apríli 2016 režisér Jones vysvetlil, že to boli práve Orkovia, ktorí ho presvedčili, aby prebral réžiu. Jones si pozrel pôvodný scenár (R. Rodat, v roku 2008 napísal scenár aj Mike Morhaime), keď ho mal na starosti Sam Raimi. Tu podľa neho boli Orkovia zobrazení výlučne ako záporné charaktery a Jones sa rozhodol Blizzardu predložiť vlastný scenár. V ňom sú ľudia a Orkovia nielen zlí, ale aj dobrí.

„Vytvorili niečo pozoruhodné (Warcraft) a my s tým bude zaobchádzať s čo najväčším možným rešpektom,“ uviedol Jones.

PAX East 2016 (anglicky):

 

Na základe toho má divák možnosť vybrať si podľa vlastných preferencií svoju stranu. Okrem prepracovaných vizuálnych efektov sa film vyznačuje vysokým tempom a vďaka kameramanovi Simonovi Dugganovi (300: Vzostup impéria, Veľký Gatsby, Elitní zabijaci, Proroctvo: Koniec sveta, Múmia: Hrob dračieho cisára, Smrtonosná pasca 4.0, Ja, Robot, The Interview a i. ) má divák možnosť stať sa súčasťou veľkolepého fantasy sveta (vrátane elfov, trollov alebo trpaslíkov) - už len napríklad pôsobivými panoramatickými scenériami či prepracovanou animáciou Orkov (práve tu boli vo veľkej miere využité novátorské motion capture postupy).

Náklady na film sa začali šplhať do závratných výšok. Režisér sa neobáva neúspechu, pretože snímka je tak pre fanúšikov hernej série (implementované prvky z hry), ako aj nováčikov, ktorí nepoznajú pozadie hry. Film ukazuje napr. na úplne prvé stretnutie Orkov a ľudí, otvára fantastický svet (Aliancie a Hordy), ktorí si určite nájde mnoho priaznivcov. Podľa režiséra (uviedol pre Buffed) k najväčším výzvam pri adaptácii podobného charakteru je spojené s tým, že:

„Nejde totiž len o to, urobiť z hry film. Ide o to, nájsť prvky hry, ktoré viedli k tomu, že to máte radi a nájsť cestu, všetko to kompletne - lineárne vedenie filmu - previesť do iného média. Keď nájdeš niečo, čo je esenciálne, ľudské a je hodné prerozprávania, a k tomu správne charaktery, ktoré ho prevedú dejom, vtedy príbeh bude fungovať. “

 

HERECKÉ OBSADENIE

Producent Charles Roven prezradil: "Warcraft je príbeh, ktorý vás vo filmovej podobe úplne pohlití. Vezme vás na miesto, kde sa v reálnom živote ndostanete a takúto päť všetci milujeme. Ale aj keď navštívite tieto úžasné svety, je najdôležitejšie, aby ste si našli cestu k postavám. Toto prepojenie s postavami majú spoločné všetky dobré filmy."

Vo filme sa v pôvodnom znení predstaví: Dominic Cooper (Už teraz mi chýbaš, Captain America: Zimný vojak, TV seriál Marvel´s Agent Carter) ako ľudský kráľ "Llane Wrynn", Ruth Negga (Svetová vojna Z, 12 rokov otrokom TV seriál Secret State) ako kráľovná "Tarja Wrynn", Dylan Schombing (Pompeje, TV seriál Girlfriend´s Guide to Divorce, The Slap) ako Varian Wrynn", Ben Foster (The Program: Pád legendy, Na život a na smrť, 30 dní dlhá noc) ako mocný mág "Medivh", Callum Keith Rennie (Päťdesiat odtieňov sivej, TV seriály Californication, FlashForward) ako mágov sluha "Moroes", Ben Schnetzer (Pride, Zlodejka kníh, TV seriál Happy Town) ako mladý mág "Khadgar", Travis Fimmel (Maggie má plán, Harodim, TV seriál Vikingovia) ako kráľov najlepší rytier "Anduin Lothar". Bližie predstavenie niektorých postáv (anglicky):

Lothar:

 

Khadgar:

 

Herečka Paula Patton (Disconnect, Mission Impossible - Ghost Protocol, Precious, Déjá Vu, Idlewild) ako krásna poloorkská bojovníčka “Garona“, Toby Kebell (Fantastická štvorka, Úsvit planéty opíc, Hnev Titanov, Princ z Perzie: Piesky času) ako orkský náčelník z klanu Frostwolf “Durotan“, Anna Galvin (Kmeň Andromeda, TV seriály Legends of Tomorrow, Kde bolo, tam bolo) ako Durotova družka “Draka“, Robert Kazinsky (Pacific Rim, Red Tailes, Tails, TV seriál True Blood: Pravá krv) ako pobočník klanu “Orgrim“, Daniel Wu (Mesto zločinu, Moon to, TV seriál Into the Badlands) ako mocný šaman “Gul’dan“, Clancy Brown (Ace, Caesar!, Kovboji a votrelci, The Express, TV seriál The Flash) ako nemilosrdný veliteľ Hordy „Blackhand“. Bližšie predstavenie niektorých postáv (anglicky):

Garona:

 

Orgrim:

 

Durotan:

 

Gul´dan:

 

Ďalej napríklad Ryan Robins (Vražedné pochybnosti, TV seriály Arrow, Continuum) ako Karos, herecký nováčik Burkely Duffield ako Callan, herečka Anna Van Hooft (Rituál, The Incredible Mrs. Ritchie) ako Aloman, Terry Notary (pohybový choreograf: Kniha džungle, Jednotka samovrahov, Úsvit planéty opíc, Fantastická štvorka a i. ) ako Grommash Hellscreem, Christian Sloan (Star Trek: Do neznáma, TV seriál Prvých 100, Arrow) ako vysoký elfský vyslanec, Valérie Wiseman (Next Floor, Invázia barbarov, TV seriál Sophie) ako vyslankyňa Kul Tiran, Michael Adamthwaite (TV seirál Arrow, Prvých 100) ako King Magni, Dean Redman ako Varis/ Caged Frostwolf, Glenn Close ako Alodi.

 

MARKETING

Návštevníkom amerického Comic-Conu 2013 bol prvýkrát predstavený teaser filmu, ktorý zobrazoval boj medzi človekom a Orkom. Nasledovala propagácia na BlizzCone 2013 a 2014. Na Comic-Cone 2015 bola divákom predstavená 6 minútová scéna z filmu. Reakcie boli pozitívne a Collider vyzdvihol režisérov emocionálny vklad a techniku, ktorá pri Orkoch prekonáva aj „fantastické efekty“ z filmu Úsvit planéty opíc (Dawn of the Planet of the Apes, 2014). Slashfilm napísal: „Predstavte si špinavšieho, temnejšieho, zdržanlivejšieho Avatara. Je to ako videohra, ktorá sa zmenila na film. “

V rámci BlizConu 2015 bol zverejnený oficiálny trailer, ako aj oficiálny titul filmu. V USA sa používa aj alternatívny názov s podtitulom. Nasledovali reklamné spoty, plagáty a druhý oficiálny trailer. Na PAX East 2016 bol ukázaný trailer so starými a novými scénami. V apríli 2016 bol zverejnený medzinárodný trailer v angličtine a japončine. K tomu sa pridali nové reklamné spoty, filmové scény a plagáty, ktoré ukazujú hercov a ich motion-capture upravené náprotivky (pozri hore). 18. mája 2016 bol zverejnený krátky film A look Inside (pozri Filmy o filme), ktorý prezrádza viac zo zákulisia nového titulu.

Comic-Con 2015:

 

Dokonca svetoznáme voskové múzeum Madame Tussau v Berline 24. mája 2016 vystavila svoje nové prírastky v životnej veľkosti. Sú nimi postavy Anduin Lothar (Travis Fimmel) a krásna Garona (Paula Patton).

Madame Tussau Berlin (anglicky):

 

Blizzard pri príležitosti uvedenia nového filmu uviedol novú reklamnú kampaň. Tá spočíva v tom, že hráčom, ktorí splnia určité podmienky (napr. nalogovať sa do hry maximálne do 2 mesiacov od kinopremiéry a i.), budú sprístupnené nové zbrane, rozšírenia a podobne. K podobnej kampani pristúpilo napr. aj Nemecko.

 

PREMIÉRA

Premiéra filmu bola niekoľkokrát presunutá a to z dôvodu, aby nekonkurovala titulom ako Star Wars: Sila sa prebúdza (december 2015) či Bamtan vs. Superman: Úsvit spravodlivosti (marec 2016). Film bol prvýkrát predstavený v predpremiére v Grand Rex v Paríži. 25. mája ho mohli vidieť diváci v Sony Center v Berlíne (v ďalších dňoch nasledovali krajiny ako napr. Nórsko, Švédsko, Švajčiarsko, Slovinsko, Francúzsko, Rusko, 3. júna vo V. Británii). Slovenská premiéra je 9. júna 2016 (v Číne o deň skôr, v USA deň neskôr).

Grand Rex Paris (francúzsky):

 

Dublin (anglicky):

 

Celosvetová premiéra Los Angeles (anglicky, pozri Chinese Theatre):

 

SCENÁR

Autori scenára sú režisér Duncen Jones a Charles Leavitt (V srdci mora, Siedmy syn, The Express, Krvavý diamant, Svet podľa Prota, The Sunchaser a i.).

 

HUDBA

V októbri 2014 bolo známe, že o filmovú hudbu sa postará nemecký rodák Ramin Djawadi (otec pochádza z Iránu). Soundtrack (19 skladieb) má byť silno orientovaný na predlohu (hneď prvá skladba nesie názov Warcraft). Djawadi bol už niekoľkokrát nominovaný na cenu Emmy, a to za titulnú pieseň k seriálovému hitu Prison Break: útek z väzenia (2005), či za prácu na úspešných TV seriáloch Hra o tróny (2011 - 2016) a FlashForward (2009). V začiatkoch pracoval ako asistent Klausa Badelta a napísal niektoré motívy soundtracku kultových snímok: Stroj času (The Time Machine, 2002) alebo k prvému filmu Piráti Karibiku (2003). Neskôr spolupracoval s legendárnym Hansom Zimmerom na komédii Lepšie neskoro ako nikdy (Something′s Gotta Give, 2003)

Prvým sólovým projektom bola záverečná časť trilógie Blade: Trinity (2004), ďalej napr. hororový thriller Nenarodení (The Unborn, 2009). Tu ich spájala spolupráca s režisérom (scenáristom, producentom, hercom) Davidom S. Goyerom. Jeho bohatú skladateľskú tvorbu (úspešné seriály) pozri v úvode (žáner: animovaný, sci-fi, fantasy, akčný, dobrodružný a i.). Jeho meno sa skloňuje aj pri niektorých dieloch hernej série Medal of Honor (žáner Ego-Shooter, titul vychádza od roku 1999).

Djawadi okrem toho zložil soundtrack k sci-fi snímke Pacific Rim (2013, Soundtrack) od režiséra, producenta, herca  a scenáristu Guillerma del Torra. Ten je autorom scenára k filmom ako: Purpurový vrch, trilógia Hobit, Hellboy 1 - 2, Faunov Labyrint, Devil, Mimic, Cronos, TV seriál The Strain: Agresívny vírus a i. Warcraft a Pacific Rim (a iné snímky) boli súčasťou jedinečného dvojdňového podujatia s názvom Žiarsky Geekfest (Facebook, pozri Program). Diváci sa mohli tešiť (vyskúšať si) na rôzne sprievodné akcie a najmä kvalitné kino, ktorého hlavným filmovým titulom bol práve Warcraft: Prvý stret, a samozrejme skvelá filmová hudba od R. Djawadiho (pozri rubriku O filme).

Čas a miesto konania

Newsletter

Dostávajte pravidelne oznamy a správy z diania v meste Žiar nad Hronom priamo do vašej e-mailovej schránky. Služba je pre príjemcov správ bezplatná a s plnou ochranou súkromia.