Potrebujem sa postarať o svojho príbuzného, kto mi pomôže? Jankina mama privíta vo svojej domácnosti opatrovateľku

12.03.2020 09:00:02
Potrebujem sa postarať o svojho príbuzného, kto mi pomôže? Jankina mama privíta vo svojej domácnosti opatrovateľku

Na začiatku celého procesu vybavovania opatrovateľskej služby bola na sociálnom šetrení v domácnosti Zuzany, Jankinej mamy, sociálna pracovníčka mestského úradu a spoločne si dohodli, s ktorými úkonmi bude Zuzana potrebovať pomôcť. 

V rámci sociálneho šetrenia sa hodnotila nielen potreba a odkázanosť klienta, ktorá je, samozrejme, prvoradá, ale hodnotilo sa aj domáce prostredie, napríklad  či je bezbariérové, či sú v prípade potreby nájazdové rampy na schodoch, či je dostatočne široký výťah, či sú v domácnosti zdravotné pomôcky, ktoré sú opatrovateľom a klientom nápomocné pri ich manipulácii. Ak domácnosť bezbariérová nie je, posudzuje sa tiež, či nie je nablízku nikto, kto by v prípade potreby mohol opatrovateľom pomôcť pri dvíhaní klientov, a podobne.

Keďže sociálna pracovníčka z praxe a zo svojich skúseností vie odhadnúť, aký dlhý čas je potrebný pre zrealizovanie konkrétneho úkonu, dohodli sa zároveň aj na tom, že opatrovateľka bude dochádzať k Zuzane dvakrát denne na 1,5 hodiny. Prvýkrát príde v dopoludňajších hodinách, druhýkrát v čase obeda.

Prvú návštevu v domácnosti Zuzany uskutočnila koordinátorka domácej opatrovateľskej služby spolu s opatrovateľkou. Okrem pocitu spokojnosti s tým, že je o mamku postarané, a že väčšinu dňa nebude v byte sama, Janke prítomnosť opatrovateľky pri jej mame priniesla aj pocit uvoľnenia a väčšej pohody, a tak sa môže bez stresu a v kľude venovať svojej práci. Zároveň Zuzana, ktorá mala celý život rada ľudí, sa má s kým porozprávať, zasmiať, možno sa dozvie od opatrovateľky aj nový recept na pečenie. Tiež má pocit istoty, že jej má kto pripomenúť, kedy a ktoré lieky má užiť. Jej dcéra Janka jej zakúpila dávkovač na lieky – na každý deň má lieky na užitie pripravené, no stávalo sa jej, že na lieky úplne zabudla. Zuzka sa bude cítiť aj menej osamelá. Veď pomedzi úkony, ktoré sa mesto zaviazalo v Zmluve o poskytovaní sociálnej služby Zuzane poskytovať, sa nájde aj čas na prehodenie vľúdneho slova, na zasmiatie alebo aj na spoločenskú hru. Zuzka veľmi rada hrá známu a obľúbenú hru Človeče, nehnevaj sa. A keďže počas obedňajšej návštevy opatrovateľky má byť zabezpečený aj tzv. dohľad, je tu priestor aj na dve partičky tejto hry.

V dopoludňajších hodinách opatrovateľka pomáha Zuzane s osobnou hygienou. Síce sa zvládne sama osprchovať, ale s vyzlečením, s ošetrením pokožky po osprchovaní a následne s oblečením už potrebuje pomôcť. Po hygiene strávi Zuzana s opatrovateľkou chvíľku v útulnej kuchyni. Okrem prípravy desiaty a neodmysliteľnej popoludňajšej kávičky opatrovateľka umyje použitý riad, pretrie pracovnú kuchynskú dosku, na ktorej pripravovala raňajky a pozametá roztrúsené omrvinky pred linkou. Ak by mala Zuzana záujem o komplexné a hĺbkové poupratovanie domácnosti, a jej dcéra nebude môcť z vážnych dôvodov toto upratovanie zabezpečiť, opatrovateľka jej pomôže získať kontakt, alebo môže, po dohode so Zuzanou, aj zatelefonovať do firmy, ktorá sa zaoberá profesionálnym upratovaním.

Počiatočné obavy o narušenie súkromia príchodom cudzej osoby – opatrovateľky domácej opatrovateľskej služby poskytovanej mestom, sa u Zuzany – prijímateľky sociálnej služby, po niekoľkých návštevách úplne rozplynuli. Pomaličky si na seba zvykajú, spoznávajú sa. Nie menej dôležité je poznamenať, čo sa často stáva, že vzniknú aj nové priateľstvá. Cieľom poskytovateľa sociálnej služby je zabezpečovať najmä plnohodnotný život a spokojnosť klienta. Kvalitne poskytovaná sociálna služba si vyžaduje mať v rovnováhe kvalitných a odborne zdatných zamestnancov – opatrovateľky a opatrovateľov a kvalitné pracovné zázemie. V terénnych službách je to o to náročnejšie, že pracovným prostredím pre domácu opatrovateľskú službu je domáce prostredie klienta, do ktorého poskytovateľ, v našom prípade zároveň aj zamestnávateľ našich zamestnancov (opatrovateľov/-liek), nemôže vstupovať voľne. To nás ako zriaďovateľa sociálnej služby však nezbavuje povinnosti zabezpečiť bezpečnosť práce aj pre terénnych zamestnancov, ktorými sú aj opatrovatelia/-ľky.

Takýto koniec má príbeh Janky a jej mamy Zuzky. Týmto však nekončí naša snaha o informovanosť vás, našich obyvateľov. Určite sa vám opäť prihovoríme prostredníctvom nových príbehov v ďalších sociálnych službách, ktorých sme zriaďovateľom.

Foto: ilustračné

Na čítanie:

 

Ďalšie články - Naše mesto

Autobusová stanica bude mať konečne čakáreň
22.04.2024 10:14:15

Autobusová stanica bude mať konečne čakáreň

Autobusovú stanicu v Žiari nad Hronom niekoľko rokov prevádzkovala spoločnosť SAD Zvolen, od júla minulého roka má stanicu v prenájme mestská spoločnosť Technické služby. Samospráva ešte vlani na jar vypovedala zmluvu pôvodnému nájomcovi, dopravca...

Žiarski gymnazisti získali so svojím projektom viacero ocenení
19.04.2024 10:33:07

Žiarski gymnazisti získali so svojím projektom viacero ocenení

V utorok 16. apríla sa v priestoroch slávnostnej auly Ekonomickej fakulty UMB uskutočnil Festival podnikavosti pod záštitou organizácie Rozbehni sa!, Banskobystrického samosprávneho kraja a Dobrého kraja, Rozvojovej agentúry BBSK. V projekte sa so...

Klienti zo sociálneho zariadenia v Ladomerskej Vieske sa presťahovali do nového
18.04.2024 07:12:20

Klienti zo sociálneho zariadenia v Ladomerskej Vieske sa presťahovali do nového

Projekt deinštitucionalizácie Zariadenia sociálnych služieb Radmera (predtým DSS Ladomerská Vieska) sa podarilo dotiahnuť do úspešného konca. Klienti môžu vďaka rozsiahlej rekonštrukcii žiť kvalitnejší život v podnetnom prostredí a byť integrovaní...

Objemný odpad nepatrí do stojísk zberných nádob
16.04.2024 11:50:03

Objemný odpad nepatrí do stojísk zberných nádob

V dňoch od 22. do 26. apríla sa v našom meste uskutočnia Dni jarnej čistoty. Počas týždňa majú občania možnosť zadarmo zbaviť sa nadrozmerného odpadu zo svojich domácností. Objemného odpadu by sa však mali zbaviť aj zo stojísk zberných nádob...

logo_mestske_noviny.png
logo_atv.png
logo_mskc.png
logo_kinohron.png
logo_technicke_sro.png
logo_technicke_as.png
logo_msk.png
logo_fkpohronie.png