Ochrana pred požiarmi
Dňom 1. 4. 2002 nadobudli účinnosť dva zákony predstavujúce základ novej právnej úpravy na úseku ochrany pred požiarmi:
- Zákon NR SR č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov,
- Zákon NR SR č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov.
ZÁKON 314/2001 Z. z.: zveril časť výkonu štátnej správy na úseku ochrany pred požiarmi obciam, určil ďalšie povinnosti, ktoré musia obce plniť.
POVINNOSTI OBCE
Mesto v súvislosti so zvereným výkonom štátnej správy na úseku ochrany pred požiarmi:
a) vykonáva preventívne protipožiarne kontroly,
b) rozhodnutím ukladá opatrenia na odstránenie nedostatkov, ktoré môžu viesť k vzniku požiaru alebo k sťaženiu záchrany osôb a majetku a kontroluje plnenie týchto opatrení,
c) rozhoduje o vylúčení veci z používania,
d) určuje veliteľa zásahu.
Vymedzenie subjektov, v ktorých mesto vykonáva preventívne protipožiarne kontroly:
- v objektoch právnickej osoby a podnikajúcej fyzickej osoby, v ktorých nevykonáva štátny požiarny dozor okresné riaditeľstvo. Okresné riaditeľstvo v zmysle § 21 písm. i) zákona o ochrane pred požiarmi oznamuje obci subjekty, v ktorých vykonáva protipožiarne kontroly a teda obec vykonáva kontroly v ostatných právnických osobách a podnikajúcich fyzických osobách,
- v rodinných domoch okrem bytov, obytných domoch okrem bytov a v iných stavbách vo vlastníctve alebo v užívaní fyzických osôb.
Pôsobnosť mesta pri vykonávaní preventívnych protipožiarnych kontrol sa nevzťahuje na:
- vojenské objekty, objekty Vojsk ministerstva vnútra, Železničného vojska, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Policajného zboru, Železničnej polície, Slovenskej informačnej služby a orgánov colnej správy okrem colných skladov,
- banské diela, zariadenia, pracoviská a činnosti pod zemou podliehajúce dozoru orgánov štátnej banskej správy,
- dráhové vozidlá, vnútrozemské plavidlá, námorné lode a civilné lietadlá.
Obsah preventívnej protipožiarnej kontroly :
a) dokumentácia:
- požiarny štatút,
- požiarny poriadok pracoviska,
- požiarne poplachové smernice,
- požiarny evakuačný plán,
- požiarna kniha,
- zoznam objektov a prehľad miest so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru,
- doklady o kontrole hasiacich prístrojov, požiarnych uzáverov, elektrickej požiarnej signalizácie, požiarnych vodovodov,
- dokumentácia o školení zamestnancov o ochrane pred požiarmi,
- dokumentácia o odbornej príprave protipožiarnych hliadok,
- ďalšie doklady, ak to ustanovujú osobitné predpisy.
V dokumentácii sa kontroluje:
- pod číslami 1 - 6 vypracovanie, vedenie a udržiavanie dokumentácie v súlade so skutočným stavom,
- pod číslom 7 pravidelnosť vykonávania týchto kontrol,
- pod číslami 8, 9 kompletnosť a obsahové náležitosti dokumentácie o odbornej príprave protipožiarnych hliadok a dokumentácia o školení,
- pod číslom 10 napríklad doklady o vykonávaní kontroly a čistenia komínov.
b) vykonávanie školenia a odbornej prípravy o ochrane pred požiarmi:
kontroluje sa zriadenie protipožiarnych hliadok
c) skladovanie horľavých látok:
kontroluje sa zabezpečenie ochrany pred požiarmi pri skladovaní
d) stav prístupových ciest k rozvodným zariadeniam elektrickej energie, plynu a vody, stav únikových ciest a ich označenia:
kontroluje sa, či prístupové cesty a únikové cesty sú trvalo voľné a či sú náležite označené
e) vybavenie objektov hasiacimi prístrojmi, požiarnymi uzávermi, elektrickými požiarnymi signalizáciami, stabilnými a polostabilnými hasiacimi zariadeniami a kontrola akcieschopnosti týchto zariadení.
Lehoty vykonávania preventívnych protipožiarnych kontrol:
lehota nesmie byť dlhšia ako 5 rokov od predchádzajúcej kontroly v konkrétnom subjekte a u fyzickej osoby,
preventívne protipožiarne kontroly u občanov je postačujúce vykonávať v lehotách blížiacich sa k 5-ročnému intervalu,
Ak pri vykonávaní preventívnych protipožiarnych kontrol vzniknú pochybnosti o bezchybnom stave komínov, rozvodov elektrickej energie a plynu z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti, kontrolná skupina obce navrhne, aby obec požiadala príslušné odborné orgány alebo odborne spôsobilé osoby o preverenie ich stavu [3].
Toto ustanovenie sa môže uplatniť:
- ak vzniknú pochybnosti o bezchybnom stave komínov a kontrolovaný subjekt nepredloží potvrdenie o vykonaní kontroly a čistenia komínov, vtedy obec danú skutočnosť oznámi príslušnému OR HaZZ na ďalšie riešenie,
- ak vzniknú pochybnosti o bezchybnom stave rozvodov elektrickej energie a plynu, obec danú skutočnosť oznámi príslušnému inšpektorátu práce.
POŽIARNY PORIADOK MESTA ŽIAR NAD HRONOM
- VZN č. 3/2004 Požiarny poriadok mesta [pdf, 253.70 kB]
ROZHODNUTIE O ULOŽENÍ OPATRENÍ
Obec rozhodnutím ukladá opatrenia na odstránenie nedostatkov, ktoré môžu viesť k vzniku požiaru alebo k sťaženiu záchrany osôb a majetku a kontroluje plnenie týchto opatrení. Rozhoduje o vylúčení veci z používania.
Obec upozorňuje prostredníctvom kontrolných skupín obce pri vykonávaní preventívnych protipožiarnych kontrol fyzické osoby a príslušných zamestnancov právnickej osoby a fyzickej osoby - podnikateľa na zistené nedostatky, požaduje ich odstránenie bez zbytočného odkladu a na tieto účely poskytuje potrebné informácie a vysvetlenia. Nedostatky, ktoré nemožno odstrániť, bez zbytočného odkladu kontrolné skupiny obce oznamujú obci, ktorá rozhodnutím uloží lehoty na odstránenie nedostatkov.
Právnická osoba a fyzická osoba - podnikateľ na účely predchádzania vzniku požiarov je povinná splniť opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov uložené orgánom vykonávajúcim štátny požiarny dozor alebo obcou v nimi určených lehotách.
Okresné riaditeľstvo môže uložiť pokutu do 8 299,- EUR (250 000,- Sk) právnickej osobe a fyzickej osobe - podnikateľovi, ktorá poruší povinnosť ustanovenú v tomto zákone tým, že nesplní rozhodnutie o vylúčení veci z používania alebo o zastavení prevádzky; nesplní povinnosti vyplývajúce pre ňu z opatrení uložených orgánom vykonávajúcim štátny požiarny dozor alebo obcou.
Pokutu možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď sa o porušení povinností dozvedel orgán vykonávajúci štátny požiarny dozor, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď došlo k porušeniu povinnosti.
VÝZVA NA PREDCHÁDZANIE POŽIAROM TRÁVNATÝCH PORASTOV A LESOV
Vážení spoluobčania,
každý rok s príchodom jari čelíme zvýšenému nebezpečenstvu vzniku požiarov. V jarných mesiacoch predstavujú pozostatky starej suchej vegetácie, lístia, ihličia a trávy nebezpečenstvo vzniku požiaru a jeho rozšírenie hlavne v lesných porastoch. Lesné požiare spôsobujú každý rok úmrtia a poškodenia zdravia, ale žiaľ aj veľké materiálne a ekologické škody.
Obnova požiarom zničených porastov je dlhodobý proces a trvá niekoľko desiatok rokov. Z uvedených dôvodov Vás naliehavo žiadam, aby ste oheň zakladali len na určených miestach a pri odchode venovali zvýšenú pozornosť jeho úplnému uhaseniu. Najčastejšou príčinou vzniku požiarov v jarnom období je vypaľovanie trávy a suchých porastov. Uvedomme si prosím, že táto činnosť je zakázaná.
Z toho dôvodu vás upozorňujem na nebezpečenstvo pri spaľovaní trávy, ktoré každý rok spôsobuje smrteľné zranenia, požiare budov, stohov slamy a lesných porastov.
Chcem vás požiadať, aby sme sa spoločne pričinili o ochranu lúk a lesných porastov.
V prípade spozorovania požiaru nahláste prosím urýchlene túto skutočnosť na telefónne číslo 112, resp. 150.
Len spoločným úsilím, opatrnosťou a ostražitosťou sa nám podarí zvýšené nebezpečenstvo vzniku požiarov znižovať a zabrániť stratám na životoch, zdraví občanov, uchrániť materiálne hodnoty a ochrániť prírodu.
Lesy sú obrovským prírodným a národným bohatstvom. Sú významným krajinotvorným prvkom, svojimi mimoprodukčnými funkciami dodávajú našej krajine mimoriadne hodnoty a zabezpečujú nenahraditeľné verejnoprospešné služby. Chráňme si teda naše lesy pred požiarmi, všetci a spoločne.
Mgr. Peter ANTAL
primátor mesta
- Zoznam subjektov pre výkon preventívnych protipožiarnych kontrol na rok 2015 [pdf; 893,87 kB]
- VZN č. 3/2004 Požiarny poriadok mesta [pdf, 253.70 kB]
- Usmernenie na ochranu lesov pred požiarmi 2018 [pdf; 222,08 kB]
- ORHaZZ - relácia do rozhlasov, vypaľovanie trávy 2018 [pdf; 192,17 kB]