Viete si predstaviť, že dochádzate každý deň do práce na bicykli? A teraz nemáme na mysli do práce napríklad v priemyselnom parku alebo niekde do prevádzky v rámci mesta. Ale až do susedného mesta, ktoré je vzdialené desiatky kilometrov. Žiarčan Tomáš Húšťava si povedal, že urobí niečo pre svoje zdravie a aj peňaženku, a tak už rok dochádza do práce vo Zvolene práve na tomto dvojkolesovom dopravnom prostriedku.
S príchodom teplých slnečných dní pozorujeme v uliciach mesta i na vozovkách mimo mesta čoraz viac cyklistov. Niektorí sú športoví a aktívni cyklisti, iní príležitostní, víkendoví či takí, ktorí svoje dvojkolesové „stroje“ vyťahujú práve vtedy, keď sa vonku oteplí. Žiarčan Tomáš Húšťava svoj bicykel využíva celoročne. Bicykel je pre neho dopravným prostriedkom na cestu do práce. A keďže pracuje v susednom okresnom meste, vo Zvolene, každý deň tak najazdí viac ako 60 kilometrov.
Tomášovi sezóna na bicykli začína v skorú jar a končí až v decembri. „Bicykel po zime vyťahujem približne prvý alebo druhý marcový týždeň, podľa počasia. A to je ešte stále pomerne chladné počasie. Väčšinou vtedy nestretávam na bicykli nikoho, alebo naozaj iba celoročných cyklistov,“ hovorí Tomáš, ktorý do práce na bicykli začal jazdiť takto pred rokom a naposledy na ňom sedel ešte aj 30. decembra.
Tomáš pracuje v susednom Zvolene ako administratívny pracovník. Je preto trochu netradičné, že ako takzvaný úradník sa do práce presúva práve na bicykli. „V práci si zvykneme pri príležitosti osláv menín alebo narodenín spraviť posedenie. Takto sme raz kolegovia spolu debatovali na rôzne témy a dostali sme sa až k problematike vysokých cien pohonných hmôt. Kolegom som povedal - počkajte chlapci, budeme komplet všetci chodiť na bicykli do roboty. Odvtedy mi táto myšlienka akosi stále rezonovala v hlave. Jedno ráno som sa tak zobudil a povedal si, že prečo o tom len rozprávať, nech nie je ďaleko od slova k činom, a tak som si povedal, že prečo to naozaj neskúsiť,“ prezrádza začiatky myšlienky dochádzať do práce na bicykli a hneď aj konkretizuje, ktorú trasu denno-denne cez pracovný týždeň absolvuje: „Okruh zo Žiaru nad Hronom na Trnavú Horu a na Budču, ktorým by som musel prejsť na bicykli do práce, som poznal, jazdil som po ňom aj rekreačne. Do Zvolena po starej ceste popri Hrone je taká zdravá hodinka jazdy. Vypočítal som si teda, aký je rozdiel medzi cestovaním vlakom a na bicykli. Keď idem vlakom, cesta na železničnú stanicu mi trvá desať minút. Potom cesta vlakom trvá približne 25 minút a z vlaku do kancelárie to mám desať minút. Keď to spočítam, tak na bicykli som možno pozadu o 10 až 15 minút. Prišlo mi to zaujímavé a hneď na druhý deň som to teda skúsil.“ Dôležitú úlohu zohral aj fakt, že spomínaná trasa je pomerne málo frekventovaná, jazdí po nej minimum áut a nie je to teda tak nebezpečné.