Medziročný nárast počtu jázd e-kolobežiek dosiahol v minulom roku takmer 40 %

22.01.2025 12:37:06
Medziročný nárast počtu jázd e-kolobežiek dosiahol v minulom roku takmer 40 %

Rok 2024 bol pre zdieľané zelené kolobežky v našom meste v poradí druhým rokom prevádzky. 

Ako uviedol Igor Rozenberg, riaditeľ Technických služieb (TS) v Žiari nad Hronom, ktoré majú prevádzku e-kolobežiek v meste na starosti, štatisticky medziročný nárast počtu jázd dosiahol takmer 40 %. „Tento nárast bol spôsobený dvoma faktormi. Prvým bolo, že v roku 2023 začala prevádzka až od marca a druhým bola skutočnosť zmeny majiteľa v druhom polroku roka 2024. Zmena majiteľa prišla s niekoľkými podpornými akciami, ktoré zdynamizovali počet jázd, ktorých sa uskutočnilo takmer 30-tisíc,“ dodal.

Spoločnosť Tier vystriedala DOTT

Čo sa týka pôvodného majiteľa, tak to bola spoločnosť Tier Mobility GMBH - nemecká spoločnosť, ktorá sa stala počas svojho fungovania absolútnym lídrom v oblasti Mikromobility. Operovala vo viac ako 530 mestách po celom svete od Ameriky, krížom cez celú Európu až na blízky východ. Spoločnosť sa neustále vyvíjala a zväčšovala. Zobrala pod svoje krídla najväčšieho poskytovateľa bicyklovej zdieľanej dopravy NEXTbike a druhého najväčšieho  amerického hráča SPIN. 

Ďalší vývoj, ktorým musela spoločnosť prejsť, bolo nájsť partnera, ktorý poskytne silnejšie zázemie pre stále rastúcu základňu zamestnancov ako aj užívateľov. Toto našli v Holandskej spoločnosti DOTT. Zistili, že ciele sú natoľko podobné, že nemá zmysel, aby si robili konkurenciu, ale radšej nadviazali spoluprácu. „Týmto spojením sa vytvoril stabilný a silný hráč na trhu, ktorého hlavným cieľom je šírenie zelenej formy dopravy. Chcú zmeniť to, ako ľudia premýšľajú o preprave. Preto sa už pod značkou DOTT rozhodli pokračovať pod heslom "Zmeňme mobilitu k lepšiemu, spoločne," vysvetlil Igor Rozenberg, ktorý zdieľanú dopravu kolobežkami v meste sám rád využíva. 

Centrálne vedenie spoločnosti sa rozhodlo zjednotiť flotilu kolobežiek na Slovensku a prejsť na jedného výrobcu. „Tento krok je o efektivite, pretože nový model je lacnejší a opravy sú jednoduchšie. Rovnako ide aj o optimalizáciu nákladov pre udržanie konkurencieschopnosti. Pre naše mesto to znamená, že po dvoch rokoch prevádzky dostaneme znovu úplne novú flotilu kolobežiek. Táto flotila bude vizuálne veľmi podobná tej súčasnej a v prípade vandalizmu aj o niečo odolnejšia,“ vysvetlil riaditeľ technických služieb a dodal: „Stretávame sa s tým, že občas býva kolobežka zhodená na zemi, dochádza aj k zmiznutiu kolobežky, alebo stalo sa už aj to, že sme ju našli vhodenú v potoku."

Medziročný nárast počtu jázd e-kolobežiek dosiahol v minulom roku takmer 40 %

V meste máme aktuálne 127 e-kolobežiek

Zdieľané kolobežky prinášajú občas polarizáciu názorov o ich potrebnosti a využití, inak to nebolo ani v Žiari nad Hronom. „Snažíme sa o to, aby boli čo najmenšou prekážkou pre svoje okolie. Keďže ich v súčasnosti máme 127 ks, nie je to možné uskutočniť na 100 %. Na druhej strane poskytujeme alternatívny a ekologický spôsob dopravy pre tých, ktorí to potrebujú. A práve táto potreba je určujúca pri odpovedi na otázku, či sú, alebo nie sú kolobežky v našom meste potrebné. Verím, že si na tento moderný spôsob prepravy postupne zvykneme,“ vysvetlil riaditeľ TS. 

Pôvodne 100 kolobežiek spustilo svoju prevádzku v Žiari po prvýkrát v marci v roku 2023. Pokrytý je každý kút mesta, e-kolobežky sa momentálne nachádzajú napríklad na námestí, na sídlisku Etapa, pri MsKC, na Hviezdoslavovej ulici, pri nemocnici, na autobusovej stanici, pri športovej hale či na sídlisku Pod vršky. Výdrž e-kolobežky je okolo 30 až 35 kilometrov, potom je potrebné ju dobíjať a maximálna možná rýchlosť závisí od každého miesta individuálne, podľa nastavenia.

Čo sa týka nášho mesta, štandardná rýchlosť je 25 kilometrov za hodinu, avšak na miestach, na ktorých je to nevyhnutné, ako je napríklad Námestie Matice slovenskej, e-kolobežka automaticky spomalí. Pri miestach, kde nie je povolený vstup s e-kolobežkou, sa stroj automaticky zastaví a nie je možné s ňou ďalej ísť. Zaujímavosťou je, že nie je daný žiadny váhový limit osoby, ktorá na nej môže jazdiť.

E-kolobežky pokrývajú každý kút mesta, okrem parku a závodu SNP

Vo všeobecnosti pre e-kolobežky platia rovnaké pravidlá ako pre bicykle, teda prednostne by mali jazdiť na cestičke pre cyklistov. Môžu prejsť aj po chodníku, ale len na pravej strane, rýchlosťou chôdze a nesmú chodcov nijakým spôsobom obmedzovať. Počas jazdy na kolobežke je dôležité vyhnúť sa alkoholu a pravidlo tiež hovorí, že na jednej e-kolobežke môže ísť len jeden človek.

Veková hranica na jazdenie na e-kolobežke je minimálne 15 rokov. Výnimku tvoria cesty pre cyklistov, poľné cesty, lesné cesty a obytné zóny. V obci alebo v meste mimo obytnej zóny deti pod 15 rokov na e-kolobežke jazdiť nemôžu. Na to, kde sa kolobežky nachádzajú a aj v akom stave je ich batéria, dohliadajú pracovníci technických služieb, ktorí sú na to určení. „Ohraničili sme mesto a je určená presná trasa, kadiaľ sa na nich môžu ľudia pohybovať. Nejaké zóny sme aj vyčlenili, kde sa nebude dať kolobežkou ísť a automaticky ju vypne,“ dodal Rozenberg a pokračoval: „K otázke vypnutia kolobežky v určitých zónach je dôležité pripomenúť, že ich "rajón", v ktorom sa pohybujú, končí na vlakovej stanici. Pôvodne končil v blízkosti kaštieľa. Kolobežky nie je možné použiť na cestu do práce v Závode SNP. Ich cesta končí na jednej strane vlakovou stanicou a na druhej strane Kortínou. Zónou bez pokrytia je aj park a medzi spomalené zóny patria miesta v blízkosti základných škôl a centrum mesta,“ dodal Rozenberg na záver. 

(šov)
Foto: Archív mesta.

 

Ďalšie články - Naše mesto

Nová riaditeľka žiarskej „Jednotky“ Oľga Berkešová: Mojím cieľom je vytvoriť školu, kde sa každý žiak cíti dobre a je rešpektovaný
06.02.2025 09:54:43

Nová riaditeľka žiarskej „Jednotky“ Oľga Berkešová: Mojím cieľom je vytvoriť školu, kde sa každý žiak cíti dobre a je rešpektovaný

Od 1. januára 2025 bola na základe odporúčania výberovej komisie vymenovaná do funkcie riaditeľky Základnej školy na Ul. Dr. Janského č.2 Oľga Berkešová, ktorá bola od júla 2024 dočasne poverená vedením školy. V rozhovore nám nová riaditeľka školy...

Chrípková sezóna naplno udrela aj v Žiari nad Hronom. Pre vysokú chorobnosť zatvorili školy aj škôlky v meste
06.02.2025 09:32:56

Chrípková sezóna naplno udrela aj v Žiari nad Hronom. Pre vysokú chorobnosť zatvorili školy aj škôlky v meste

Epidemiologická situácia sa v posledných dňoch výrazne zhoršila a pre choroby boli nútené zatvoriť svoje brány školy a škôlky naprieč celým Slovenskom. Chrípková epidémia neobišla ani Žiar nad Hronom, kde boli v posledné januárové dni zatvorené všetky...

Nadácia Veolia Slovensko darovala kyslíkové prístroje pre seniorov v Žiari nad Hronom
04.02.2025 08:59:31

Nadácia Veolia Slovensko darovala kyslíkové prístroje pre seniorov v Žiari nad Hronom

Nadácia Veolia Slovensko, zabezpečila  príjemné sviatočné obdobie pre starších obyvateľov v Žiari nad Hronom. Zástupcovia organizácie v spolupráci so zariadením pre seniorov DOMOV PRI KAŠTIELI nakúpili kyslíkové prístroje, ktoré sú v zariadení ohromným...

Odkrývame históriu mesta: Architektonické slohy v našom kaštieli III.
30.01.2025 14:34:39

Odkrývame históriu mesta: Architektonické slohy v našom kaštieli III.

V treťom pokračovaní našej krátkej série zaoberajúcej sa umeleckými slohmi prítomných v našom biskupskom kaštieli sa pozrieme na chronologicky druhý štýl, ktorý spolu s renesanciou dominuje vo výraze našej národnej kultúrnej pamiatky: baroku...

logo_mestske_noviny.png
logo_atv.png
logo_mskc.png
logo_kinohron.png
logo_technicke_sro.png
logo_technicke_as.png
logo_msk.png
logo_fkpohronie.png